maandag 26 januari 2009

21 Aquabrowser My Discoveries

Op ontdekkingsreis met My Discoveries. Eerst wat achtergrondinformatie gelezen en toen eerst gekeken bij de OBA. Tot mijn schande moet ik toegeven dat ik tot nu niet gehoord had van My Discoveries, terwijl de OBA deze dienst al vanaf maart 2008 aanbiedt. De rol van het publiek verschuift van consumerend naar participerend las ik ergens. Dat ervaar ik met deze cursus steeds meer. Dat ook de bibliotheken op hun sites en via hun catalogi steeds meer de interactieve kant opgaan, of moeten gaan is duidelijk. Als je wilt bijblijven is het gebruik van My Discoveries een publieksvriendelijke dienst. Een link met LibraryThing, zoals ergens werd voorgesteld lijkt me geweldig. Ik heb ook nog gekeken en wat uitgeprobeerd op WorldCat. Dat geeft meer mogelijkheden en is uitgebreider.

6 opmerkingen:

bengelina zei

Volgens mij ga je het helemaal halen voor vrijdag.
Wat betreft 'my discoveries' - deze mogelijkheid is er ook al bij onze eigen aquabrowser.
Dit is wel gecommuniceerd, maar het zou goed zijn als dit soort zaken veel meer aan de orde werden gesteld voor alle medewerkers, omdat klanten nu vaak sneller op de hoogte zijn dan wijzelf. Deze cursus is een goed begin, maar behoeft wel continuering.

Unknown zei

21!!
tis je gelukt net wat je vanmorgen van plan was!! Fijn.
Wat betreft MyDiscoveries, deze is stilletjes gelanceerd.
Moeten we nog heel wat publiciteit op loslaten, volgens mij..

Unknown zei

De Noord & Zuid-Hollandse Aquabrowser is een lastige. Enerzijds is de opdracht gegeven door de directies van de Zuid- en Noord-Hollandse bibliotheken om de Aquabrowser te ontwikkelen. Toen die er was begonnen bibliotheken te protesteren, omdat ze dachten dat we ze verplichten de Aquabrowser te gebruiken. Dat is echter niet het geval, we vverplichten niets. Bibliotheken kunnen zelf besluiten hun catalogus te vervangen door de Aquabrowser en kunnen daar zelfs een heel eigen 'look and feel' aan geven. Dan kan de Aquabrowser dienen als de catalogus en kunnen materialen via Zoek & Boek gereserveerd worden (of via een directe koppeling met jullie catalogus). Daarnaast kunnen abonnees via Bicat hun boeken verlengen ed. Het is dus de keuze van de bibliotheek of de Aquabrowser nadrukkelijk ingezet wordt als catalogus.

Unknown zei

23Dingen,
ben ik het niet helemáál mee eens..
De inzet is niet de eigen keuze voor de bibliotheken. De Aquabrowser is centraal geïnstalleerd op de publiekspc's.
Dus zoveel eigen keuze over presentatie is er niet.

Unknown zei

Ik heb het over de presentatie op de website. En als de Aquabrowser op de publiekspc's staat, dan is daar toch een beslissing van jullie aan vooraf gegaan?

Unknown zei

Nee, niet echt.
Onze wens was niet zo prominent, omdat we graag nog wat verfijningen wenselijk vonden. Maar omdat dit voor Probiblio de enige mogelijkheid was om hem op deze manier op de publiekspc's te presenteren hadden wij geen keus.